SZKOLNE DNI PROFILAKTYKI -"ARCHIPELAG SKARBÓW"

2019-02-02

 

 

            W dniach 24 i 25 stycznia br. uczniowie klasy 8 SP i III Gimnazjum brali udział w zajęciach warsztatowych z programu profilaktyki zintegrowanej „Archipelag Skarbów”. Jest to program wychowawczo - profilaktyczny skierowany głównie do młodzieży klas 8 szkoły podstawowej oraz klas III wygaszanych gimnazjów. Program porusza szeroki zakres tematów istotnych z punktu widzenia nastolatka. Jest zbudowany wokół kluczowych tematów dotyczących czasu dojrzewania. Odwołuje się do świata wartości opartego na pragnieniu trwałego szczęścia i prawdziwej miłości. Program wskazuje na istotną rolę przyjaźni w osiągnięciu omawianych celów poprzez wspieranie równomiernego rozwoju relacji między nastolatkami. W warstwie profilaktycznej Program pracuje w obszarze uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze, uzależnienia behawioralne - pornografia), ograniczania depresji i wspierania odpowiedzialnego podejścia do sfery seksualności. Program „Archipelag Skarbów” odwołuje się do treści odpowiadających podstawie programowej „Wychowania do Życia w Rodzinie” i w zamyśle autorów ma wspierać cele wychowawcze rodziców.

 

Program jest prowadzony w formie dwudniowych warsztatów łączących formę wykładu, prezentacji multimedialnej, ćwiczeń i różnych form aktywności młodzieży biorącej udział w wykonywaniu towarzyszących programowi zadań. „Archipelag Skarbów” prowadzony jest przez zespół certyfikowanych trenerów posiadających odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Program posiada rekomendacje Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz został pozytywnie zweryfikowany w ramach badań finansowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Krajowe Centrum ds. AIDS. Autorem Programu jest dr Szymon Grzelak reprezentujący Instytut Profilaktyki. Integralną częścią Programu są zajęcia dla Rady Pedagogicznej oraz spotkanie z Rodzicami. „Archipelag Skarbów” jest wszechstronnym narzędziem wychowawczym i profilaktycznym. Na skuteczność programu wpływa wykorzystanie najnowszej wiedzy o skutecznych strategiach profilaktycznych, metodyce dostosowanej do wrażliwości współczesnej młodzieży, monitorowanie jakości oraz kontynuacja procesu twórczego.

 

„Archipelag Skarbów” uzupełnienia oraz wzmacnia szkolny program profilaktyczny i wychowawczy spełniając również interdyscyplinarną funkcję edukacyjną silnie związaną z podstawą programową. Zgodnie z założeniami modelu profilaktyki zintegrowanej program „Archipelag Skarbów” został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy młodzieży z szeregu obszarów problemowych jednocześnie. Wszystkie elementy związane z przekazywaniem wiedzy są przygotowane w postaci dynamicznej i udźwiękowionej prezentacji multimedialnej. W sposób bardzo znaczący zwiększa to atrakcyjność programu oraz odbiór jego treści przez młodzież. W programie „Archipelag Skarbów” ważną rolę odgrywają zadania podejmowane przez młodzież. Jedno z zadań dotyczy podjęcia próby ćwiczenia umiejętności zdrowego radzenia sobie z charakterystycznymi dla okresu dojrzewania silnymi impulsami uczuciowymi z trzech obszarów: seksualności, zakochania i agresji. Drugie zadanie jest związane z przygotowaniem prac o wymowie profilaktycznej na „Festiwal Twórczości”, który odbywa się w trakcie drugiego dnia zajęć. Podjęcie przez młodzież tych zadań nawiązuje do jednej z najskuteczniejszych strategii profilaktycznych, polegających na motywowaniu do osobistego zaangażowania.

 

 

A oto prace uczniów - beneficjentów programu:

 

Niko Rajski

 

 Seksualność to wielka całość

więc za młodu nie korzystaj za dużo z tego miodu,

nie zapędzaj się w złości bo prowadzi ona do nudności,

moja babcia bardzo miła zawsze mi mówiła,

że zakochanie to nie seks na sianie.

Niech to krótkie obwieszczenie będzie wam za przypomnienie.

Gdy tygrysem targa rządza - uważaj, bo on cię urządza.

 

 

Dominika Kuczera, Michalina Rajwa, Julia Majewska

 

Każdy wie,

że dziewczynie szacunek należy się.

Pamiętaj zawsze chłopcze kochany,

że dziewczyny traktuje się jak damy.

Uwzględniaj zawsze jej zdanie,

dzięki niej nic ci się nie stanie.

Nie bądź niemiły dla koleżanki drogiej,

w przeciwnym razie spodziewaj sie kary srogiej.

Nie wytykaj jej błędów lub problemów,

i nie rób na ten temat głupich memów.

Gdy zawinisz przeproś ją ładnie

i nie obgaduj jej nigdy stadnie.

Okazuj jej wdzięczność,

dzięki temu pomnożysz swoją mężność.

Chwal ją bez okazji, bo na to zasługuje,

gdyż waszą miłość ona pielęgnuje.

 

 

Julia Chruścicka

 

Już pół wieku prawie razem

moja babcia z moim dziadziem.

7 rano, jak w zegarku

woda jest na piecu w garnku.

Ranna kawa to podstawa,

aby reszta dnia była udana.

Czworo dzieci wychowali,

a przy wnukach także pomagali.

Może nie zawsze ze wszystkim zgodni,

bo w tym nie ma żadnej zbrodni,

aby dwa różne zdania posiadać,

ważne by to wszystko w jedno poskładać.

Historię o tym co wspólnie przeżyli

opowiedzieć wam byliśmy w trzech dniach nie zdążyli.

Lecz pomimo wzlotów, upadków wiele

nie złamali niczego, co Bogu ślubowali w kościele.

I tak już pół wieku prawie razem

miłość kwitnie między babcią a mym dziadziem.

 

 

Marek Kurczyk „Leszek Biały”

 

Leszku drogi,

Umyj se podłogi,

Pościel tamte barłogi

Przetrzyj wszystkie progi,

Zmiel twarogi,

By zrobić pierogi,

Odłóż do szopy ostrogi,

Powieś na ścianie rogi,

Żebyś nie był srogi.

 

 

Julia Kurczyk

 

Rano i wieczorem siedzi na kanapie,

co oznacza, że trochę chrapie.

Jej krótkie, srebrne włosy

błyszczą jak mentosy.

Lecz to, co jej w głowie zostaje,

od razu starannie mi daje.

I się nigdy nie poddaje,

by pojechać kiedyś na Hawaje.

Dobroci dookoła rozdaje,

bo każdy się do czegoś nadaje.

Zawsze się przyznaje,

gdyż nauczono ją, że takie są zwyczaje.

Przekazała mi zasad wiele,

oglądając hiszpańskie nowele.

Stosując je, staram się żyć

i taką jak moja babcia być.

 

 

Wypowiedzi uczniów o programie:

 

 Karolina: Bardzo podobały mi się warsztaty. Dały dużo do myślenia. Zrozumiałam, że muszę wreszcie okiełznać swojego „tygrysa”.

 

D: Warsztaty były świetną okazją do oswojenia się z naszymi problemami, prowadzący dzięki różnym zabawom, pomagali nam przyswoić wiedzę o dojrzewaniu.

 

Niko: Było bardzo fajnie. Nauczyłem się jak oswajać tygrysa. Bardzo ciekawa tematyka zajęć, problemy które były poruszone i ich rozwiązania na pewno będą przydatne w takim wieku, w jakim jesteśmy.

 

Ola: Atmosfera całych zajęć była naprawdę mila. Ciekawe wykłady były przeplatane dydaktycznymi zabawami. Dzięki temu spędziliśmy miło i pożytecznie czas.

 

Małgosia: Fajnie, że uczą nas o czymś więcej. Tak to nie ma się kogo spytać, no bo rodziców to czuję się dziwnie, kolegów to nie wypada... Moim zdaniem dobrze, że Pani pedagog zorganizowała takie zajęcia, bo tematy takie jak seks nie są tematami tabu, a tak mogliśmy dowiedzieć się wiele ciekawych rzeczy. Mam nadzieję że zastosuję te zasady w przyszłości ;)

 

Julia: Na początku spotkania czułam się bardzo niepewnie i myślałam, że to będzie kolejny nudny wykład o dojrzewaniu. Sądzę, że większość osób miała takie odczucia. Jednak szybko zmieniłam zdanie. Państwo prowadzący mówili prosto i z sensem. Nie owijali w bawełnę. Poprzez konkurencje (swoją drogą było przy nich tyle śmiechu) przybliżali nam dane zagadnienia. Fajnie, że szkoła zorganizowała takie warsztaty, ponieważ wielu osobom na pewno wyjaśniły wiele wątpliwości, a ja? Wiem jak ogarniać we mnie tego „tygrysa”.