Dbanie o prawidłową wymowę nie ogranicza się do granic gabinetu logopedycznego, dlatego tak ważne są ćwiczenia utrwalające, wykonywane w domu. Wystarczy 10 minut dziennie systematycznych ćwiczeń by osiągnąć sukces w prawidłowej wymowie. Zachęcam rodziców do współpracy i regularnych ćwiczeń w domu.

 

Oto przykładowe zestawy ćwiczeń, które mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy:

 

a) ćwiczenia warg:

 

- wymawianie na przemian „a - o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej dolnej

- naprzemienne wymawianie „i – u”

- cmokanie

- parskanie - wprawianie warg w drganie

- masaż warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)

- wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o, itp.

- wysuwanie warg w „ryjek”, cofanie w „uśmiech”

- ziewanie przy bardzo szeroko otworzonej buzi

- "uśmiech i dzióbek" – szeroki uśmiech na złączonych wargach i dziubek (jak do całusków)

 

b) ćwiczenia języka:

 

- dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę lewego i prawego kącika ust

- oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych

- wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej

- "malowanie sufitu" w buzi – przy otwartej buzi język przesuwa się od zębów do gardła

- liczenie zębów – dotykamy czubkiem języka po kolei dolnych (a później górnych) zębów podczas szerokiego otwierania jamy ustnej

- kląskanie – przyklejanie do podniebienia całego języka i głośne jego odklejanie

- piłeczka w buzi – wypychanie językiem policzków od środka

- rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka

- oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami, usta zamknięte

 

c) ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

 

- wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej

- wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np.

ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę

ka, ko, ke, ky, ki, ku

ak, ok, ek, ik, yk, uk

- wypowiadanie sylab i logotomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki,igi, ago, ege, itp.

- wciąganie powietrza przez rurkę (zabawa w przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki)

 

d) ćwiczenia oddechowe:

 

- dmuchanie przez rurkę - słomkę do szklanki z wodą

- dmuchanie na wiatraczek, skrawki waty, papieru, kolorowe piórka

- zdmuchiwanie świeczki

- wydmuchiwanie baniek mydlanych

- naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu

- liczenie na jednym wydechu.

- powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych

- powtarzanie zdań szeptem

 

Życzę powodzenia!

Kornelia Kania - logopeda